Sari Kronströmille on tärkeää, että jokainen asiakas tulee kohdatuksi ja kuulluksi, asiat hoituvat.
Sari Kronström on toiminut Runosmäen Lämpö Oy:n asiakaspalvelussa seitsemän vuotta. – Koko ajan on hommaa, koskaan ei ole tarvinnut peukaloita pyöritellä, hän sanoo. Ja tämä sopii hänelle mainiosti.
Sari Kronström hoksasi ilmoituksen, että Runosmäen Lämpö Oy tarvitsi porrassiivoojaa, ja haki paikkaa. Hetkeen ei kuulunut mitään, mutta sitten häneen otettiin yhteyttä. Runosmäen Lämmössä aukesi myös puolipäiväinen toimistotyö. Talo tuli tutuksi monella tapaa, sillä Kronström aloitti puolipäiväisesti siivoustehtävissä ja puoliksi asiakaspalvelussa. Myöhemmin asiakaspalvelusta tuli kokoaikainen työ.
Kronström on se asiakkaille tuttu henkilö ja ääni, joka vastaa puhelimeen, kun Runosmäen Lämpöön soitetaan. Yhtiön linja onkin se, että puhelimeen vastaa ihminen – keskustelua ei käydä automaattien kanssa.
– Asiakkaat voivat kysyä mitä vain, Kronström nauraa.
Kuuntelemisen ammattilainen
Kronström ottaa huoltopyynnöt vastaan ja hoitaa asiat eteenpäin, oli kysymys sitten vuotavasta hanasta tai muusta ongelmasta. Hänelle on ilmeisen tärkeää, että asiat saatetaan loppuun tai hän pystyy ohjaaman asiakkaan eteenpäin, jos ei itse pysty auttamaan.
Osa työtä on vastata sähköposteihin, ne ovat lisääntyneet ja vievät osan työajasta. Mutta tilanteet vaihtelevat:
– Joskus jotain aloitat, menee välillä pari kolme tuntia ennen kuin pääset jatkamaan.
Työn vaihtelevuuden hän pistää kuitenkin plussan puolelle.
Selkä kuntoon liikkumalla itse
Työ on istumatyötä tai vaihtoehtoisesti seisomista asiakaspalvelutiskin takana, selkä tykkää vaihtelusta. Välillä Kronströmillä on ollut todella hankalia selkäongelmia. Ne hän on selättänyt liikkumalla itse. Työpäivän jälkeen Kronström vaihtaa vapaalle kuntosalilla tai jumpissa.
Italian matkailu on myös hänen juttunsa. Joskus hän opiskeli myös italian kieltä.
– Enää ei ehdi, kun kaikki aika menee urheillessa, hän tuumii. Selkäkipuihin liikunta on hänen mielestään ihan ehdoton juttu.
”Tämä on hieno paikka olla töissä”
– Täällä on loistavat työkaverit ja hyvä ilmapiiri. Jos ajattelen työuraani, niin työpaikan ilmapiirin vaistoaa. Täällä olotila on erilainen, Kronström pohtii. Juttu on se, että Runosmäen Lämmössä saa olla oma itsensä.
Hän on aloittanut työuransa ammattikoulun jälkeen kampaajana. Sen jälkeen hän kouluttautui datanomiksi, ja päätyi hoitamaan paitsi hammaslääkäriaseman asiakaspalvelurekisteriä. Sitä ei lopulta hänen aikanaan toteutettu, joten hän päätyi hammashoitajaksi. Kronström sanoo, ettei koskaan valinnut itse hammashoitajan töitä, työ valitsi hänet.
– Olin silloin perfektionisti, täytyi olla nopea, pari sekuntia edellä hammaslääkärin ajatuksia, Kronström muistelee.
Hammashoitajan työssä potilaaseen keskittyminen tarkoitti, toisin kuin nyt, ettei työssä juuri puhuttu.
– Ajattelin, että jos vielä kerran katsoisi ja tekisi jotain muuta. Viihdyn parhaiten, kun on vähän säpinää, Kronström nauraa. – Totta kai tykkään työstäni. Työ vaihtelee ja sitten tosiaan asiakaspalvelu, siinä saa sitten höpöttää ihmisten kanssa, Sari Kronström sanoo.
Teksti ja kuvat: Sini Silvàn
Muista ilmoittaa sähköpostiosoitteesi
Taloyhtiöiden isännöintijärjestelmäksi on otettu käyttöön uusi Hausvise-ohjelmisto. Ohjelmiston myötä palveluita siirretään pikkuhiljaa sähköiseen muotoon asiakkaiden käyttöön. Vielä eletään ohjelmiston rakenteluaikaa.
– Hausvise-ohjelmaan tulee asukasportaali, Sari Kronström kertoo.
Se tarkoittaa käytännössä, että palvelupyynnöt voi jatkossa laittaa tulemaan Hausvise-sovelluksen kautta vaikka omaa kännykkää näpyttelemällä. Tämä on ensimmäisiä asioita, jotka järjestelmästä otetaan käyttöön. Myös pyykkituvan ja saunavuoron varaaminen voi olla mahdollista jatkossa sen kautta.
Kun Hausvise saadaan taloyhtiöittäin täysimittaiseen käyttöön, asukas voi katsoa sieltä esimerkiksi ohjeita ja ilmoituksia taloyhtiöihin liittyvistä asioista. Jatkossa järjestelmään voidaan luoda mahdollisuus seurata esimerkiksi omaa sähkön ja veden kulutusta.
Tässä vaiheessa asukkaan on tärkeää toimittaa Runosmäen Lämpöön oma sähköpostiosoite. Se on ensimmäinen edellytys, että järjestelmä saadaan käyttöön ja asukas pystyy käyttämään Hausvise-sovellusta. Sähköpostiosoitteen voi ilmoittaa osoitteeseen toimisto@runosmaenlampo.fi.
Niille, joilta älykännykät ja tietokoneet puuttuvat, entisetkin toimintatavat vielä onnistuvat.